E-mail nieuwsbrieven versturen is en blijft een goede manier om klanten te informeren over nieuwe producten, tips & trucs, etc. Zelfs naast social media. En het hoeft niet duur te zijn. Met MailChimp kost het eigenlijk niets, alleen maar je investering in tijd. Het is wel handig als je weet hoe het proces van e-mail nieuwsbrieven in elkaar zit. En waar je dat ongeveer in MailChimp kunt vinden. Hieronder wat tips.

Wat je allereerst moet doen is een account aanmaken bij MailChimp. Zodra je dat hebt geregeld begin je met het creëren van je eerste List. Dat is je uitgangspunt met mensen die je wilt gaan informeren. Rondom die lijst moet je verschillende dingen opzetten en creëren. Standaard heeft MailChimp al Engelse teksten voor je klaar staan en als je relaties daar wat mee kunnen, dan is dat prima. Maar je kunt het ook zelf verder in het Nederlands vertalen en aanvullen.

Eisen aan e-mail nieuwsbrieven

  • ‘Subscribers’ moeten zichzelf aanmelden voor je nieuwsbrief, die mag je niet zomaar zelf op de lijst zetten!
  • Een dubbele opt-in is wettelijk verplicht, dat wil zeggen: na het invullen van het aanmeldformulier moet men de aanmelding via een speciale link in een mailtje in de inbox bevestigen. Geen zorgen, MailChimp regelt dat allemaal.
  • Er moet een volledig adres van de afzender onder de nieuwsbrief staan.
  • Er moet een afmeld-link onderaan de nieuwsbrief staan, zodat mensen zich altijd kunnen afmelden!

1. Lijst van potentiële klanten als basis (List)

Je kunt kijken in je Outlook contacten, of in een Excel bestand met adressen met mensen waar je regelmatig contact mee hebt en die toevoegen. Verder kun je het beste altijd mensen die je spreekt wijzen op de mogelijkheid van de je nieuwsbrief. Dan kunnen ze zichzelf aanmelden, maar als beheerder kun je het contact ook handmatig direct op de lijst zetten.

2. Formulieren voor aanmelden en afmelden via MailChimp (Sign-up forms)

Om de lijst aan te vullen met nieuwe adressen moet je op je website aan- en afmeldformulieren hebben staan. Wil je dat niet of lukt dat niet, dan kun je gebruik maken van de on-line sign-up forms van MailChimp. Standaard maak je de formulieren bij MailChimp, maar je kan via MailChimp ook de code genereren die je in je website kunt plakken. Dan heb je alles binnen je eigen site en dat heeft het voordeel van herkenbaarheid. Benodigde formulieren:

  • Aanmeldformulier (alleen voornaam en e-mailadres om mee te beginnen)
  • Afmeldformulier (unsubscribe form)

Tip# 6: Gratis e-mail nieuwsbrieven versturen met MailChimp

3. Mailtjes rondom het aanmelden en afmelden

In het aanmeldproces zijn verschillende mailtjes die gestandaardiseerd moeten worden.

  • Bedankt voor het aanmelden. “Fijn dat je je hebt aangemeld, maar je moet nog wel op onderstaande link klikken”
    Deze maak je aan onder List, Sign-up forms,Opt-in confirmation mail (selecteren via grijs pull down menu)
  • Definitieve bevestiging. “Dank je wel. Je bent nu aangemeld voor onze nieuwsbrief”
    Deze maak je aan onder List, Sign-up forms,Final welcome e-mail (selecteren via grijs pull down menu)

4. Website pagina’s die je in het e-mail proces nodig hebt

  • Pagina waar het aanmeldformulier op staat
  • Pagina met “Bedankt voor het aanmelden. Bevestig aanmelding via link in de e-mail die net verstuurd is.”
  • Pagina met “Bedankt voor het definitief aanmelden.”
  • Pagina met het afmeldformulier
  • Pagina met “We hebben je afmelding ontvangen”

Tip# 6: Gratis e-mail nieuwsbrieven versturen met MailChimp

Tip# 6: Gratis e-mail nieuwsbrieven versturen met MailChimp

Tip# 6: Gratis e-mail nieuwsbrieven versturen met MailChimp

5. E-mail nieuwsbrief template maken

Als alle technische voorbereidingen rondom de List gedaan zijn kun je gaan werken aan hoe de nieuwsbrief eruit moet zien, volgens welk stramien je later informatie wilt toevoegen. Dat doe je via Template, create Template. Je kunt kiezen uit een hele set templates met variaties met en zonder plaatjes, een of meerdere kolommen, etc.

Tip# 6: Gratis e-mail nieuwsbrieven versturen met MailChimp

6. Campagne starten

In een campagne ga je je nieuwsbrief echt maken. En koppel je daaraan de template en de lijst met ontvangers. Dat is eigenlijk het gemakkelijkste gedeelte. Je kunt heel gemakkelijk binnen de gekozen template vervolgens:

  • De tekstvlakken vullen
  • Afbeeldingen uploaden en in de nieuwsbrief plaatsen
  • Linkjes plaatsen naar je eigen website
  • Testmails naar jezelf versturen

7. Nieuwsbrief versturen

Als alles goed is in de testmail, kun je op versturen klikken. En krijgen de mensen op jouw lijst de nieuwsbrief.

Waarom is MailChimp gratis?

MailChimp is een Amerikaans bedrijf dat e-mail nieuwsbrieven toegankelijk wil maken voor heel veel mensen. Er is verder geen helpdesk voor gratis klanten, alleen een goede help functie. Wil je veel meer met je nieuwsbrieven gaan doen en extra functionaliteit rondom verzendtijdstippen, A/B testing, etc? Dan kun je upgraden naar een betaalde versie. Maar de gratis versie is absoluut al een behoorlijk complete oplossing. Het enige nadeel is dat het MailChimp logo standaard onderaan de nieuwsbrief staat en dat iedereen ook kan zien dat je MailChimp gebruikt. Dat heb je met betaalde versies als het goed is niet.

Hulp nodig met MailChimp?

Wil je graag met MailChimp gaan werken voor je lijst met abonnees, nieuwsbrieven, etc. dan kun je je dus gratis aanmelden bij MailChimp. Tegenwoordig houd ik mij niet meer bezig met MailChimp en WordPress. Ik verzorg nu content migratie en content management voor grote bedrijven. Daarom kan ik je helaas niet meer verder helpen met MailChimp. Probeer vooral de Help uit van MailChimp. Ze werken veel met duidelijke illustraties en filmpjes om uit te leggen wat je moet doen. En wat er veranderd en toegevoegd is de laatste tijd. Heel veel succes!