Wil je weleens zien wat Google allemaal over jouw site in de Google zoekresultaten kan laten zien? Een handige en gratis tip is “site:”. Je krijgt dan de zoekresultaten te zien van alle pagina’s die Google binnen jouw website heeft gevonden oftewel heeft geïndexeerd. Je ziet WAT Google heeft gevonden en HOE jouw tekstjes in de zoekresultaten worden getoond.

Ga naar Google en type in het zoekveld het volgende in (met uiteraard je eigen website url):

 site:www.jouwwebsite.nl

Tevreden over wat Google laat zien?

En, wat vind je er van? Ben je tevreden en vind je het prima zo? Dan is dat natuurlijk prima. Maar vaak zie je toch wel iets wat je graag wilt aanpassen. Bijvoorbeeld vanwege de volgende punten

  1. Je ziet dat sommige pagina titels (waar je op kunt klikken) beter zouden kunnen.
  2. Je ziet dat een of meerdere tekstjes te lang zijn en worden afgebroken met puntjes …
  3. Je ziet er pagina’s tussen staan die je eigenlijk helemaal niet in zoekresultaten wilt hebben.

Page titles aanpassen: langer, korter of anders?

Page titles staan op twee zichtbare plekken. Allereerst bovenaan staan in je ‘snippet’, dat is je vermelding in Google zoekresultaten. Maar ook bovenin het tabje van de browser. Het komt nog weleens voor dat je niet helemaal tevreden bent met de Page titles.

In het content management systeem zal standaard de titel van je pagina ook de page title worden. Of liever gezegd vaak een combinatie zijn van PAGINA TITEL | BEDRIJFSNAAM. Het kan echter wenselijk zijn om de page title net iets anders te maken omdat bijvoorbeeld de titel van je pagina lang is en de combinatie het maximum van 60 karakters overschrijdt. Heb je meer dan 60 karakters dan wordt je page title afgekort in Google en dat is zonde. Waarmee kun je de page title aanpassen?

Als je in je site gebruik maakt van een SEO plugin zoals die van Yoast voor WordPress, dan krijg je een extra veld waarin je zelf de page title los van je pagina titel kunt aanvullen en aanpassen. En je krijgt ook direct een voorbeeld te zien van hoe Google het dan gaat laten zien. Ook in Drupal kan een module worden aangezet waardoor je onderaan je pagina een blok Meta krijgt. Daarin staat het veldje Titel. Weet je niet precies waar het zit en wil je er wel wat mee doen, neem dan contact op met je websitebouwer.

Page titles aanpassen: langer, korter of anders?

Metadescriptions aanpassen: korter en krachtiger

De metadescription van een pagina is het stukje tekst van maximaal 160 karakters dat onder de page title staat in de Google zoekresultaten. Het is een samenvatting van je pagina. Als je geen SEO instellingen hebt, wordt standaard de eerste alinea van de body tekst door Google weergegeven. Is die te lang, dan wordt het afgebroken met … aan het eind. Een gemiste kans, want wanneer kom je direct in de eerste zin op je pagina goed tot de kern? Ik adviseer daarom altijd om werk te maken van de metadescriptions. Het belang van goede metadescription schijnt mij de ranking door Google wel wat afgenomen te zijn, maar het oog wil natuurlijk wat. En googelende prospects zijn nog altijd mensen.

  • Je belangrijkste zoekwoord voor die pagina moet erin (liefst vooraan).
  • Je moet de pagina zo duidelijk mogelijk omschrijven. Soms kan je er ook goed een telefoonnummer in vermelden.
  • Het maximum moet 160 karakters zijn (in de Yoast module krijg je een handige waarschuwing als hij te lang wordt)

Pagina’s liever helemaal niet in Google resultaten

Het kan zijn dat je via de site: optie ziet dat Google ook pagina’s heeft geïndexeerd die je verder helemaal niet gevonden wilt laten worden. Zoals een user pagina binnen je CMS. Mensen die daarmee moeten werken, weten ervan en anderen hebben er niets mee te maken. Als je bepaalde pagina’s niet meer geïndexeerd wilt hebben, dan kun je twee dingen doen.

  1. Kijken met je website bouwer of je pagina’s zelf kunt uitsluiten van indexering (zoals in WordPress)
  2. De website bouwer vragen of zij de naam van de directory of pagina’s in het robots.txt bestand willen opnemen. Dat bestandje hangt aan je website en geeft aan alle zoekmachines aan wat ze wel en niet op een site moeten lezen/indexeren.

En dan geduld…

Gemiddeld komt Google maar een keer in de drie weken met zijn ‘spider bot’ bij je website langs om te kijken wat er allemaal is veranderd. Het kan dus drie weken duren voordat je aanpassingen zijn verwerkt en de rest van de wereld ook jouw aangepaste page titles en metadescriptions in zoekresultaten kan terugvinden. Hoe je dat kunt zien? Bekijk tip #4 over Google Cache

Vragen?

Heb je vragen of hulp nodig met deze praktische SEO vraagstukken? Ik denk graag even met je mee en kan een offerte maken voor praktische SEO hulp als je dat zou willen. Bel daarvoor 06-28650858 of vul het contactformulier in.

Meer informatie