Extra toolbar voor Firefox of Chrome om je pagina’s te analyseren

Wil je weten hoe je pagina’s gezien worden door de zoekmachines? Een handige gratis tool die je daarbij kan helpen, is SEOquake. Dat is een add-on voor Firefox of Chrome. Als je die installeert, krijg je een extra SEOquake toolbar bovenin je browser. De belangrijkste knop in die balk is de laatste knop: Diagnosis.

Marketing Energy SEO tip: installeer SEOQuake voor FireFox of Chrome.

Direct de SEOquake toolbar installeren?

Hoe werkt SEOquake Diagnosis?

Heb je de toolbar geïnstalleerd? Dan werkt het verder heel eenvoudig.

  1. Je opent in je Firefox of Chrome de pagina op je eigen website die je wilt checken.
  2. Vervolgens klik je op de button Diagnosis.
  3. Je gaat naar het extra tabje die de Diagnosis heeft aangemaakt en bekijkt de analyse.
Wil je weten hoe je pagina
Wil je weten hoe je pagina

Analyse van page title, meta description, headings en meer

Je krijgt een analyse te zien van hoe jouw pagina het doet volgens een aantal zeer belangrijke SEO criteria. Het wordt heel handig visueel weergegeven hoe je op de verschillende punten scoort. Door middel van groene vinkjes (prima, hoe meer hoe beter), oranje vlakjes or rode kruisjes. Die analyse kun je vervolgens gebruiken om de slechtere punten aan te pakken. Een voorbeeld:

Belangrijkste analyse punten

  • Page title.De pagina titel voor zoekmachines, voor bovenin de tabjes van je browser en in de zoekresultaten bij de zoekmachines. Die moet niet te lang zijn, gemiddeld maar 60 karakters, en kun je wervend maken.
  • Meta description.Wat kun je verwachten op de pagina. Korte inhoudsopgave van maximaal 160 karakters. Vul je dit niet in, dan tonen de zoekmachines het begin van je body tekst, maar dat is vaak te lang (wordt afgebroken met puntjes… ) en niet pakkend genoeg. Valt vaak veel meer van te maken.
  • Wat ziet Google als je belangrijkste koppen en tussenkoppen? Heading 1 moet de titel van de pagina zijn. Belangrijke subkoppen Heading 2 (in html van je pagina staat die tekst tussen en), etc.
  • Hebben je plaatjes wel een alternatieve tekst (voor als ze niet getoond kunnen worden)? Altijd goed om in deze alternatieve tekst weer je zoekwoorden te plaatsen.

Meer weten?

Wil je meer weten over de andere punten van deze Diagnosis? Neem dan gerust contact op via monique@marketingenergy.nl.