Google en SEO voelen als groots en technisch, dat hoor ik vaak. Maar door eigenwijs te zijn en gewoon te zoeken naar zoekwoorden waar mensen op zoeken, is het resultaat vaak opzienbarend. Overvloedig veel suggesties waar je gezellig doorheen kunt lopen en af en toe smakelijk om moet lachen. “Wat? Tikken mensen dat echt in?”. Binnen de suggesties van zoekwoorden is het vervolgens een kwestie van kiezen. En antwoord bieden, SEO content leveren. De klant vraagt, wat bied jij aan?

De harde kant van SEO: techniek als basis

De harde kant is waar de meeste mensen direct aan denken bij SEO. Technische trucjes, moeilijke dingen, koude cijfers, computerwerk, saai, lastig en remmend. Natuurlijk is een technische basis een belangrijk onderdeel. Maar die technische SEO stukken zijn niet voor jou als ondernemer of communicatiespecialist. Daar moet de websitebouwer voor zorgen. Zij van de techniek, jij van de inhoud. Weet je niet wat zij dan zouden moeten doen? Ik heb 10 belangrijke vragen aan je websitebouwer voor je op een rijtje gezet.

De zachte kant: SEO content vanuit klantperspectief

Voor mij heeft de zachte kant van SEO alles te maken met de klant, de menselijke kant. Waar zit jouw potentiële klant mee, wat typt hij of zij in? Google helpt je hier graag en ook andere websites kunnen daar helderheid in bieden. Google kent zijn/haar pappenheimers wel. Gebruik bijvoorbeeld de zoekwoordplanner van Google Adwords of Ubersuggest om een indruk te krijgen. En doe er je voordeel mee…

Echte mensen die zoekwoorden intypen

Erg gaaf is het om te weten dat welk aantal mannen of vrouwen of reizigers per maand gemiddeld zoeken op een bepaald woord en of een bepaalde zoekwoordencombinatie. Het inspireert mij. Ik zie deze mensen bijna voor me. Achter hun laptop of zoekend op hun mobiel terwijl ze wachten op de bus. Dan wil ik gewoon antwoord geven. Ik kies één van de dingen die ze zoeken en vertel wat ik als specialist daarover weet. Voor alle duidelijkheid leg ik op mijn pagina de verschillende behapbare on-page SEO content puzzelstukjes aan elkaar. Daardoor snapt Google ook dat ik er veel over weet én een goed antwoord geef. Om vervolgens beter te scoren.

Call to action

Natuurlijk weet ik nog meer dan dat ik op die bewuste pagina schrijf. Ik vertel er ook graag meer over dan alleen daar. Dus bied ik openingen aan de lezer. Call to actions. Uitnodigingen om met mij te bellen of naar de workshop pagina te gaan. Een paar opties, zodat lezers me weten te vinden als ik hen nog verder op weg kan helpen. Meer mensen helpen wordt zo makkelijker en het kiezen maakt het voor lezers eenvoudig.

Meer weten?

Wil jij ook op een relaxte manier naar SEO gaan kijken? SEO gebruiken als inspiratie vanuit klantperspectief? Doe een keer mee aan de workshop SEO Bloggen met Plezier (en eigengebakken cake of chocola) door mijzelf en Petra Steffens. Met leuke schrijfoefeningen en als resultaat een blog die (bijna) af is en ook nog eens SEO-proof. Je bent van harte welkom!

SEO Bloggen met plezier een succes.