Google Places: zet je bedrijf op de kaart

Home/SEO, Social Media, Website/Google Places: zet je bedrijf op de kaart

Wil je met je bedrijf of organisatie beter gevonden wil worden op internet? Dan doe je er goed aan het bedrijf aan te melden bij Google Mijn Bedrijf. Voorheen heette dat Places Zakelijk, of ook wel genoemd Google+ Lokaal. Een gratis platform van Google. Je zet je bedrijf letterlijk en figuurlijk beter op de kaart door een uitgebreid profiel in te vullen. 

Als iemand bijvoorbeeld via maps.google.nl gaat zoeken op jouw bedrijfsnaam, ziet die eerder waar je op de kaart te vinden bent en waar meer informatie te vinden is. Bezoekers en klanten kunnen er ook hun recensies op vermelden en dat helpt!

Aanmelden bij het Google Bedrijfscentrum

De eerste stap is het aanmaken van een Google account, maar die heb je waarschijnlijk al. Vervolgens koppel je jouw bedrijf daaraan. Ga daarvoor naar het aanmeldformulier op www.google.nl/bedrijfscentrum. U voegt uw eigen bedrijf toe en meldt dit aan Google. Kies een categorie die bij het bedrijf past en vul openingstijden in. Google wil checken of je ook daadwerkelijk de eigenaar bent van het bedrijf dat je heeft opgegeven. Je ziet direct op welke manier Google dat met je wil checken. Soms is dat via SMS of kun je gebeld worden. In andere gevallen krijg je per post van Google een speciale code op een briefkaart toegestuurd. Daar gaat dan wel ongeveer 10 dagen overheen.

Verificatie door Google

Als de toegezonden code is ingevuld, dan start Google het verwerkingsproces van je gegevens en kan het nog eens twee weken duren voor de uitgebreide vermelding een feit is. Je krijgt geen bericht of het is verwerkt, dus dat moet je zelf in de gaten houden voordat je verder kunt. De status hiervan staat vermeld op de pagina van het Google Bedrijfscentrum.

Profiel invullen volgens de regels!

Nog voor de goedkeuring er is, maar ook daarna kun je binnen Google Mijn Bedrijf een bedrijfsprofiel aan te maken. De meeste kans van slagen op een succesvolle vermelding is om alle velden te vullen. Door tussendoor op Verzenden te klikken, kunt u rechts kijken hoeveel procent van het profiel al is gevuld. In de praktijk is het niet altijd even gemakkelijk om alles goed gevuld te krijgen. Hierbij enkele tips op basis van ervaringen uit de praktijk.

  • Het beste is ervoor te zorgen dat het e-mailadres de bedrijfsnaam bevat.
  • Bedenk vooraf welke tekst jouw bedrijf het beste omschrijft. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld een stuk uit de tekst ‘Over ons’ die je op je website hebt staan. Kopieer die eerst naar het kladbord, kort het in tot maximaal 200 karakters en plaats dit in het juiste veld.
  • Vergeet niet je telefoonnummer te vermelden.
  • Kies bij Categorie een van de type organisaties die in de lijst van Google te vinden zijn en zorg dat dit uw belangrijkste categorie is. Volgens de kwaliteitsrichtlijnen bedrijfsvermeldingen van Google moet de hoofdcategorie laten zien wat uw bedrijf IS, niet wat het DOET. Dus wel ‘ziekenhuis’ maar geen ‘vaccinaties’. Toets de beginletter(s) in van de categorie die je in je hoofd hebt en kijk of het in de lijst staat. Zo niet, zoek dan een alternatief, maar dat alternatief moet ook in de lijst voorkomen. Daarnaast staat het je vrij om zelf categorieën toe te voegen en die zijn vrij van de lijst.

Voeg een label toe aan je bedrijfsprofiel bij Google Mijn bedrijf en verschijn beter in Google Maps. 06-28650858Label toevoegen

Nieuw is het toe kunnen voegen van een “label”. Vul hierin het zoekwoord dat het meest voor jou van toepassing is. Dit label komt in Google Maps tegenwoordig boven je bedrijfsnaam te staan. Even was dit label ter vervanging van je bedrijfsnaam, maar dat is gelukkig niet meer.

Controleer het resultaat op Google Maps

Wil je zien hoe je nu door anderen gevonden en gezien kunt worden? Kijk dan maps.google.nl en vul je bedrijfsnaam met eventueel de vestigingsplaats in. Is de vermelding niet helemaal naar je zin, log dan gewoon opnieuw in en breng veranderingen aan in het profiel. Het kan even duren voordat de wijzigingen ook verwerkt zijn. Als je regelmatig inlogt met je zakelijke account, dan kun je ook het verloop in de traffic bekijken die gegeneerd wordt met uw vermelding, dus hoe vaak andere mensen jouw bedrijf hebben gezocht via Google Maps. Interessant om te weten.

Hulp nodig met Google Mijn Bedrijf (Places Zakelijk)?

Google heeft op de site een link gezet naar hun eigen Google Places Help pagina. Mocht je er niet uitkomen en wat hulp kunnen gebruiken bij het optimaliseren van het profiel, bel dan gerust met Monique van Dam van Bilancia Marketing Energy op 06-28650858 of stuur een mail naar monique@marketingenergy.nl.
Bron: Monique van Dam