Krijg je weleens de vraag hoe het nou staat met de nieuwe website? Is het proces daar naartoe lastiger dan gedacht? Bekijk deze veel voorkomende obstakels en tips om die aan te pakken.

Website stress?

In mijn werk als website-upgrader en online marketing communicatie specialist, kom ik het regelmatig tegen. De weg naar een nieuwe website veroorzaakt ergernis, miscommunicatie, vertragingen of zelfs nutteloos gebleken investeringen. Zaken die een hoop stress kunnen veroorzaken. Zelfs slapeloze nachten. Voor zelfstandigen die nog nooit eerder een website hadden. Maar ook voor ondernemers of projectmanagers waarbij het project niet zo loopt als het zou moeten en de website maar niet afkomt.

Wat is het probleem bij de website ontwikkeling?

Dat is een eerste vraag die je je zelf zou moeten stellen. Wat zit er in de weg?

  • Voel je de druk dat alles in één keer goed moet zijn?
    Dat hoeft online nu net niet. Het is gelukkig niet als met drukwerk dat een foutje niet hersteld kan worden. Het is echt zo aangepast, dus no worries.
  • Wil je eigenlijk net zo’n website als je concurrent?
    Wel net zoiets, maar hoe toch net weer anders? Precies hetzelfde soort website maken als de concurrent is niet wat je moet doen. Ga bij jezelf na wat jijzelf of je bedrijf te bieden hebben en wat voor resultaat dat oplevert voor de klanten. Wat is juist anders dan de concurrent? Welke voordelen hebben jouw producten of diensten en wat is de uitstraling die daarbij hoort? Neem dat als uitgangspunt.
  • Kun je niet overzien hoe het moet worden?
    Dat zie ik regelmatig en omdat ik het al wel voor me zie, help ik graag zoveel mogelijk om het plaatje al snel compleet te maken. Dat is ook het voordeel van het werken met WordPress templates. Aan het sjabloon kun je zien hoe het ongeveer gaat worden. En soms maak ik met Photoshop alvast een heel concreet voorbeeld met aangepaste plaatjes. Dan lijkt het al net echt. En dan is de stap om verder te gaan een stuk kleiner geworden.
  • Heb je geen prettig contact met de websitebouwer?
    Ook dat komt regelmatig voor. Het is vaak een kwestie van verschillend taalgebruik, van techniek versus marketing communicatietaal. Ik werk graag samen met websitebouwers en spreek beide talen. Door mijn ervaring kan ik aan websitebouwers aangeven wat er nodig is voor de klant. Wat ik zelf kan doen, doe ik zelf en als ik ze nodig heb, kan ik aangeven in welke richting dat moet gebeuren. Voor de achterliggende techniek en het live zetten van de site zijn websitebouwers absoluut noodzakelijk. Hun kennis is daarin onmisbaar.

Hoe kun je het website proces weer vlot trekken?

Wat is er nodig om het proces rondom de nieuwe website weer leuk en op een positieve manier spannend te maken? Probeer eerst onderstaande suggesties maar eens.

Ga gewoon beginnen!

Maak het niet te zwaar en te groot. Dat is nergens voor nodig. Begin gewoon met een tekst, waarin je vertelt over jezelf of over je bedrijf. Maak de tekst alsof je in het echt een verkoopgesprek aan het houden bent, waarin je vertelt wat je te bieden hebt. Google een keer op jouw zoekwoord en kijk wat Google onderaan nog meer voor suggesties geeft. Dat zijn aanknopingspunten over waar mensen op googelen op jouw vakgebied. Verwerk die woorden ook in je teksten. Aanpassingen kun je later altijd nog aanbrengen. SEO verbeteringen ook. Geen probleem. En fouten maken mag! Echt waar…

Kies je eigen stijl en inhoud

Je kijkt misschien op tegen de concurrent en bewondert de manier waarop die website is vormgegeven en inhoud heeft. Toch moet je je hierdoor niet te veel laten leiden. Potentiële klanten willen graag onderscheid zien. Willen zien wat jouw bedrijf anders maakt. Hou het daarom op je eigen stijl en de inhoud die echt bij jou hoort.

Werk met een sjabloon en ga die (laten) vullen

WordPress templates zijn prachtige sjablonen waarbij in positieve zin al veel is ‘voorgekookt’. Met gewone standaard pagina’s, met blog voorbeelden, portfolio items, etc. Precies wat een klant in jouw website zou willen zien of wat jij de klanten graag laat zien. Van daaruit begin je zelf met vullen of laat je mij of je websitebouwer de website vullen. Als er iets staat, dan valt alles beter op zijn plek en zie je vanzelf wat je nog aan wilt of moet vullen. Zo ontstaat er een steeds completer geheel. Stapje voor stapje.

Ga met de websitebouwer in gesprek

Loopt het niet zo lekker? Maak een afspraak om samen om de tafel te gaan zitten en te bespreken wat er aan ergernis leeft of wat voor wensen er nog zijn. En ook waarom die belangrijk zijn voor jou en het bedrijf. Vraag of ze oplossingen zoveel mogelijk in gewone taal willen uitleggen of vraag om voorbeelden uit de praktijk. Dat kan heel verhelderend zijn. Als je het gevoel hebt dat je elkaar nog te weinig begrijpt, kun je altijd even contact met mij opnemen. Dan kan ik kijken of ik iets kan betekenen als tussenpersoon.

Zet de website live als die al gewoon goed genoeg is

Soms heb je bij de nieuwe website een ideaalbeeld voor ogen. En blijf je maar sleutelen totdat het perfect is. Alleen kan dat beeld ook nog wijzigen en ongemerkt schuift het moment van live gaan nog weleens op en hebben jouw (potentiële) klanten er nog niets aan. Wacht niet tot het perfecte plaatje er staat. Goed is goed genoeg. Verbeteren doe je later. Als Google ‘ziet’ dat er regelmatig wat gebeurt op je site en klanten steeds weer iets nieuws krijgen voorgeschoteld, dan is dat alleen maar gunstig. Heb dus niet de illusie dat je per sé van huidige situatie C direct naar niveau A moet. Als de website op B staat, kan hij gerust online! Bekijk dan de reacties van klanten en vraag daar specifiek naar. Dat levert weer nieuwe inspiratie op voor je stappen naar A.

Veel succes met je website!

Kortom, ik gun iedereen een soepel en leuk proces naar een nieuwe website. Mocht ik je ergens mee kunnen helpen bij deze stappen, dan hoor ik het graag. Je kunt me bereiken via 06-28650858 of stuur een e-mail naar monique@marketingenergy.nl. En sowieso veel succes met je website!

 

Bron: www.marketingenergy.nl