Het eerste waar je bij SEO aan denkt, zijn SEO webteksten die zoveel mogelijk relevante zoekwoorden over de organisatie bevatten. Slim geschreven teksten. Niet te kort, niet te lang. Maar er speelt bij SEO veel meer. Zo zijn er ook genoeg technische aspecten aan de website waar een websitebouwer bij moet helpen. Maar wie doet nu wat? En hoe bereik je samen het beste resultaat?

Het begint allemaal met zoekwoorden. Hoe wil je als bedrijf gevonden worden, wat zijn de belangrijkste producten of diensten? Binnen de eigen organisatie kun je daar zelf al een heel eind mee beginnen. Wij kunnen daar verder mee helpen, wanneer nodig. De volgende stap is het analyseren van de concurrenten. Hoe profileren die zich online? Met welke zoekwoorden? Is het nodig zelf daarop een andere aanpak en niches te kiezen? Dan is het misschien nodig om de structuur en navigatie van de website aan te passen. Een stap waar je als content manager of webredacteur niet altijd de juiste rechten of kennis voor hebt. Een meewerkende website bouwer is dan een must!

En daarna komt het echt technische gedeelte. Kan Google wel bij alle pagina’s? Worden er geen dubbele pagina’s gevonden waar Google ‘strafpunten’ voor geeft? Heeft het CMS wel een SEO module waar iemand meta descriptions kan invullen zodat Google ook weet waar de pagina’s over gaan? Tellen pagina’s die eigenlijk hetzelfde zijn misschien om technische redenen dubbel? Met speciale software is zo te analyseren waar Google en ander zoekmachines over ‘vallen’. Dan is het de helpdesk van de website bouwer die wonderen kan verrichten. Die moet SEO modules aanzetten, redirects maken, canonical URL’s aangeven en misschien nog wel meer… Pas dan is het de beurt aan de SEO tekstschrijver met aangepaste teksten, slim onderhoud en assistentie bij Linkbuilding, dus het vergroten van het aantal vermeldingen van de website bij externen.

In de praktijk is het van groot belang dat alle partijen samenwerken om de website aan de nieuwste SEO eisen te laten voldoen. Tenslotte is het ieders doel de website beter te laten scoren, en dat vereist een afstemming van commerciële belangen en technische vereisten. Zoekmachine optimalisatie is verder nooit een kortlopend programma, maar een langdurig proces. Google verwerkt nu eenmaal niet direct alles en de concurrentie zit ook niet stil. Het advies, zorg dat technisch alles zo snel mogelijk op de rit is zodat het inhoudelijke proces vrijwel direct kan beginnen. Veel succes!
Bron: Monique van Dam