SEO ontwikkelingen volgen zich in rap tempo op. Google is hard aan het werk om met steeds veranderende algoritmen het zoeken en vinden voor website bezoekers te verbeteren. Hoe kun je de SEO ontwikkelingen bijhouden? Daar zijn verschillende manieren voor, zoals het lezen van mijn tips en SEO blogs. In deze ge-update blog een overzicht met de trends voor 2018.

SEO ontwikkelingen in 2018

Er verschijnen de laatste maanden veel artikelen die gemaakt worden over SEO ontwikkelingen in 2018. Zoals het heldere artikel van Martijn van Tongeren van de Internet Marketing Universiteit, de IMU. Voor het geval je geen tijd hebt om dat ook te lezen, hier een verkorte lijst van de de door hem genoemde SEO trends en tips:

  • Optimaliseer voor je gebruikers, je lezers, niet voor Google. Leef je in in wat jouw lezers zoeken en zorg dat ze je site begrijpen.
  • Zorg voor een goede gebruikerservaring. Biedt een duidelijke inhoud en logisch vervolg met call-to-actions.
  • Breng interne linkjes in de tekst aan naar andere pagina’s binnen jouw website (Wikipedia effect)
  • Zorg dat je website voldoende snel geladen kan worden. Verwijder WordPress plugins die je niet nodig hebt.
  • Gebruik synoniemen en andere gerelateerde zoekwoorden op je pagina’s. Google snapt waar je het over hebt. 🙂
  • Houd rekening met de toename van voice search. Geeft jouw site antwoord op vragen die je klanten ‘roepen’ naar hun telefoon?
  • Zorg dat je een veilige site hebt. Vraag je provider om een SSL certificaat zodat je website een https:// site wordt.
  • Schrijf één of meer monsterartikelen. Dat zijn pagina’s met meer dan 2000 woorden (epische content) scoren gemiddeld hoger.
  • Maak gebruik van feature snippets. Probeer op de 0-positie te komen, het antwoord dat Google het meest passend vindt.
  • Zorg regelmatig voor nieuwe content of update bestaande blogs.  Google waardeert beweging in je website.

Mobile first SEO en snelheid

Sinds mei 2017 heeft Google voor mobiele zoekopdrachten een aparte ranking. Scoort jouw site goed op desktop, dan wil dat niet zeggen dat dat in de mobiele ranking ook zo is. Probeer het maar eens uit.

  • Zorg ervoor dat je website mobile responsive is. Mobiel niet leesbare sites worden uit de mobiele ranking gehaald en dat gaat de komende jaren nog meer richting mobile first.
  • Bekijk met je website bouwer de mogelijkheid van Accelarated Mobile Pages (AMP). Supersnel leesbaar op mobiel en dus snel scoren!
  • Zorg dat je website voldoet aan de eisen van de pagina snelheid. Vooral op mobiel moeten pagina’s snel laden.
  • Gebruik video in je website (ook voor je SEO). YouTube is de grootste zoekmachine na Google en groeit in populariteit.
  • Besteed aandacht aan de veiligheid van je website. Switch naar https.
  • Werk aan linkbuilding vanaf goede websites. En profiteer van populariteit op social media.
  • Verbeter je lokale SEO.Vertel Google in de code wat het adres is van je bedrijf en gebruik Maps.
  • Doe aan champagne SEO. Probeer je pagina’s zoveel mogelijk via interne linkjes aan elkaar te koppelen (champagne toren effect).
  • Houd de ontwikkelingen van Virtual Reality in de gaten. Krijg jij ook 360 graden media om te embedden en optimaliseren.

SEO als zoekwoord opgeven bij Google Alerts

SEO ontwikkelingen in je mailbox? Google Alerts of in het Nederlands Google Meldingen is een tool binnen je Google Account waarmee je specifieke woorden kunt ingeven. Zodra Google dan een nieuwe pagina heeft gevonden met dat zoekwoord, krijg je een e-mail in je inbox. Dat kan handig zijn om je eigen keywords in de gaten te houden. Je kunt ook kijken wat de concurrentie publiceert over dat onderwerp (de naam van de concurrent invullen kan ook natuurlijk). En zoals in mijn geval ‘SEO’. Nee, niet de Sociaal Emotionele Ontwikkeling, maar Search Engine Optimization. Zodra er wat over geschreven wordt, lees je het direct. Meer over Google Alerts.

Nieuwsbrieven van SEO software leveranciers lezen

SEO software leveranciers leveren online software tools waarmee je de SEO prestaties van je website kunt checken. Ben je daar nog niet aan toe? Wil je eerst meer weten over de ontwikkelingen binnen het SEO landschap? Dan kun je je vaak inschrijven voor de nieuwsbrief. Zo stuurt Axandra.com elke maand een interessante lijst met nieuwtjes uit het veld en met name over ontwikkelingen bij Google. Natuurlijk staat er ook altijd reclame tussen. Zoals bij Axandra voor hun tool SEO profiler. Kijk ook eens bij Moz.com. Zij hebben een interessante lijst met blogs. Of kijk bij Frankwatching en zoals hierboven vermeld, de IMU.

SEO ontwikkelingen volgen via tweets van Google Experts

Matt Cutts is een belangrijke expert bij Google die via Twitter berichten en YouTube interessante filmpjes laat zien. Over wat Google voor ogen heeft, welke wijzigingen en SEO ontwikkelingen eraan zitten te komen. Ook geeft hij soms gericht antwoord op specifieke SEO of ranking vragen. Matt Cutts op Twitter

Meer weten over SEO ontwikkelingen?

Wil je meer weten over de SEO ontwikkelingen of over de basisvoorwaarden waar je site SEO-technisch aan moet voldoen? Neem dan gerust contact met mij op via 06-28650858. Sinds kort geef ik er ook trainingen over.

 

Bron: Monique van Dam (update 18 december 2017)