Pinterest is een online prikbord waarmee je online die dingen kunt verzamelen en delen die je leuk vindt. Tegenwoordig kun je Pinterest zakelijk inzetten. Er is een nieuwe functionaliteit waarmee je een zakelijke Pinterest pagina kunt creëren. Maar de grote vraag is… Is het wel interessant voor u als bedrijf om dat aan te pakken?  

Introductie tot Pinterest zakelijk

Al bijna een jaar geleden kwam ik persoonlijk in aanraking met Pinterest bij een klant waarvan een medewerker over een bepaald thema allerlei filmpjes en foto’s had verzameld. Er ontstond een interessant ‘mood board’ dat meerdere mensen geïnspireerd heeft. Dat werd vooral intern gebruikt, maar was gelijk ook heel effectief. Ik heb mezelf toen ook bij Pinterest geregistreerd. Met het principe van Pinterest zakelijk gebruiken was ik nog niet echt bekend. Ik werd erop gewezen door onderstaand filmpje van Eduvision dat mijn aandacht trok.

De voordelen

Theoretisch weet ik dat het gebruik van Pinterest zakelijk net als alle andere social media meer traffic op kan leveren naar je website, en daardoor ook een betere page rank bij Google, waardoor je weer sneller en beter gevonden wordt. Bovendien kun je met je digitale mood boards op Pinterest een beeld geven van wat je als bedrijf te bieden hebt. Je bouwt zo verder aan naamsbekendheid en imago.

Hoe kun je Pinterest zakelijk inzetten?

Eduvision heeft er een duidelijke video over gemaakt.

Een praktijktest

Geïnspireerd door dit filmpje ben ik vandaag direct aan de slag gegaan. Ik had dus al een persoonlijk account en deze heb ik inderdaad gemakkelijk om kunnen zetten naar een zakelijke pagina. So far, so good. Vervolgens heb ik bepaald dat ik voor mijn klanten wel inspirerende websites zou willen laten zien en ook inspirerende filmpjes die met websites en seo te maken hebben. Nou moet ik zeggen dat ik er langer mee bezig ben geweest dan ik vooraf had gedacht. Dat kwam door een aantal dingen.

  • Wat plaats je op de verschillende boards en hoe?
    Ik heb hele interessante klanten waarvan ik de websites van harte aan kan bevelen. Maar die hebben (nog) niet allemaal een Pin-it /Pinterest button op de site staan, dus die kan ik niet direct Pinnen. Of ik moet nog een trucje gemist hebben. Dan kom ik daar later een keer op terug. Pas later ontdekte ik het zoeken links bovenaan de Pinterest pagina. Dat scheelde een stuk.
  • Wat is het verschil tussen Volgen en Pinnen?
    Ik had destijds een keer een aantal mensen gevolgd blijkbaar en zodoende kreeg ik steeds op het beginscherm suggesties van degenen die ik volg te zien. Ik krijg als het ware alle items van alle personen (of bedrijven) die ik volg. Maar die staan niet direct in mijn boards. Ik kan dus kijken wat ik interessant vindt voor mijn boards en pas als ik
    op de rode Pin button klik wordt het toegevoegd.

Is Pinterest zakelijk de moeite waard?

Voor bedrijven en instellingen die veel volgers zouden kunnen krijgen, producten hebben die mooi in beeld te brengen zijn (HEMA), of mensen die diensten leveren als fotografie, lijkt het mij zeer geschikt. Dan is Pinterest zakelijk de moeite van het proberen en uitwerken zeker waard. Maar vergis je niet in de tijd die erin gaat zitten om het goed te krijgen. En het is weer extra werk, naast bijvoorbeeld het bijhouden van de zakelijke Facebook pagina. Lukt het al niet om die goed bij te houden? Dan is het misschien verstandig om alle focus gewoon alleen in de eigen website te blijven steken. Zodat de basis goed is.

Marketing Energy op Pinterest

Voor mijzelf ben ik er nog niet zo van overtuigd. Nogmaals, als ik in de toekomst mijn mening moet herzien, zal ik er een nieuwe blog aan wagen. In de tussentijd is het resultaat te zien op www.pinterest.com/marketingenergy.

Bron: Monique van Dam