Google ontwikkelt zich continu. Vroeger mocht je gewoon iets googelen met een spelfout erin. Je kreeg alles wat je vroeg. Met daarboven alleen de vraag of je misschien toch iets anders bedoelde. Dat lijkt nu veranderd. Google geeft antwoord op wat Google denkt dat jij bedoelde. En dat is niet handig als je een originele bedrijfsnaam hebt die Google ineens ziet als typefout.

Google wil je alleen maar snel goede antwoorden geven. Want Google weet heus wel wat jij bedoelt, toch? Beter dan jij zelfs misschien wel. Maar in sommige gevallen is het juist heel erg vervelend. Zoals bij OntwikkelINGE van Inge Westerdijk. Want dat laat Google ineens niet meer zien sinds een paar weken! Want dat kun je toch onmogelijk bedoeld hebben? Mmmmm…

OntwikkelINGE (Ja Google, echt met E en zonder N)

Een aantal maanden terug kon het nog wel. Dan kon je OntwikkelINGE intypen en kreeg je alle pagina’s te zien van deze website. Want dat was wat we zochten. Er kwam bovenaan nog wel de vraag “Bedoelde u ontwikkelingen? Maar daar klikten we niet op. Wij hadden ons antwoord en konden direct haar site bezoeken.

O ja, Google weet het weer beter…

Ineens is er iets veranderd in januari 2017. Bij het intypen van OntwikkelINGE krijg je alleen nog maar de best scorende pagina’s van ontwikkeling. Nergens meer een verwijzing naar ontwikkelINGE. Niet eens de vraag Bedoelde u (echt): ontwikkelinge? Maar: bedoelde u ontwikkelingen. Je hebt het volgens Google dus echt verkeerd getypt. Foei! Google weet wat het bijbehorende enkelvoud en meervoud is en laat je daar uit kiezen.

Google weet het weer beter en geeft andere zoekresultaten als je typefouten maakt. Blog Monique van Dam van Marketing Energy

Tussen haakjes, Google

De oplossing? Als je echt op zoek bent naar het bedrijf van Inge Westerdijk, dan zul je haar bedrijfsnaam tussen dubbele aanhalingstekens moeten zetten, dus zo: “OntwikkelINGE”. Dán neemt Google het letterlijk. En kun je makkelijker lezen over haar werk op het gebied van Human Resource Development, HRD, Training & Coaching. Maar doen potentiële klanten dat? Waarschijnlijk lang niet allemaal. Dus wordt haar eigen naam belangrijker en HRD als zoekterm ook. Nog meer SEO werk aan de winkel. Misschien dat een stukje extra naamsbekendheid via deze blog ook helpt. Zoek je een HRD specialist die daarnaast ook traint en coacht, dan ben je bij OntwikkelINGE aan het goede adres. Ik spreek uit ervaring. :). Verder gaan we natuurlijk testen met slimme coderingen op de achtergrond zoals schema.org en JSON om te kijken of dat gaat helpen.

De moraal? Vanaf nu eerst je nieuwe bedrijfsnaam testen in Google

Een gewaarschuwd mens telt voor twee. Zit je te denken over een (nieuwe) bedrijfsnaam? Zorg ervoor dat het eentje is die Google niet als typefout ziet. Want je wilt toch niet dat Google het beter denkt te weten dan je klanten?

Gratis e-book van Monique van Dam met 5 belangrijke tips om beter te gaan scoren in Google.Hoe kan Google je wel helpen?

Het speelveld van Google verandert dus continu. Daar zitten ook veel positieve aspecten aan. Wil je weten wat SEO precies is en wat het voor jou kan betekenen? Download dan mijn gratis e-book met 5 belangrijke SEO tips om te starten met “beter scoren in Google”. Of kom naar één van mijn SEO trainingen vol info en tips.

 

Bron: Monique van Dam